Naslov Funkcionalne sposobnosti djece
Naslov (engleski) Functional abilities of children
Autor Lorena Šobat
Mentor Ivan Prskalo (mentor)
Član povjerenstva Ivan Prskalo (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Marko Badrić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Davor Žilić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2021-09-22, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Kineziologija
Sažetak Funkcionalne sposobnosti su jedne od najčešćih sposobnosti koje se istražuju u kineziologiji. Dio su antropoloških obilježa, a definiraju se kao sposobnosti organizma za transport kisika do organa, organskih sustava i mišića te sposobnosti koje su odgovore za proizvodnju energije u ljudskom organizmu. Funkcionalne sposobnosti se dijele na aerobne sposobnosti (aerobna izdrţljivost) i anaerobne sposobnosti (anaerobna izdržljivost). Aerobna izdržljivost iskorištava kisik i transportira ga kroz cijeli organizam do organa, organskih sustava i mišića koji obavljaju nužan rad; anaerobna izdržljivost je teža jer nema dovoljno kisika kako bi održavalo teške napore, ona iskorištava glikolitičke izvore i tolerira biokemijske promjene koje nastaju pri radu. Te karakteristike su važne u istraživanju funkcionalnih sposobnosti te u njegovom unapređenju. Funkcionalne sposobnosti i njezine karakteristike se granaju kroz razne sustave. Prolaze kroz kineziološke transformacije gdje je važno poznavati odgovarajuće sadržaje rada, metode rada te odgovarajući volumen, odnosno ekstenzitet i intenzitet rada. Kada je to savladano, dolaze razne aktivnosti kroz koje se razvijaju funkcionalne sposobnosti, ali se i istražuje koje aktivnosti dobro, a koje manje dobro utječu na funkcionalne sposobnosti. Važno je znati i kako funkcioniraju sposobnosti kroz dobne strukture te što je cilj i prioritet u kojem dobnom razdoblju. Svaka od ovih karakteristike se promatraju kroz razne tjelesne i motoričke aktivnosti te kroz kretne sustave. Na taj se način djeci osiguran pravilan rast i razvoj u svim odgojno-obrazovnim ustanovama, ali i u drugim funkcionalnim prostorima. Takve programe provodi dobro educiran voditelj koji će znati dobro odabrati kretnu strukturu te njezin cilj i svrhu. (Sekulić, Metikoš, 2007)
Sažetak (engleski) The most studied abilities in the kinesiology are functional abilities. They are part of anthropological features, and they can be defined as the abilities that are responsible for transporting the oxygen to organs, organic systems and muscles, and as the abilities that are responsible for energy production in the human organism. Functional abilities are divided on aerobic abilities (aerobic durability) and anaerobic abilities (anaerobic durability). Aerobic durability is using the oxygen and is transporting the oxygen through the whole organism to the organs, organic systems and to the muscles who are working hard. Anaerobic durability isheavier because she does not have enough oxygen to maintain hard work. She is using glycolytic sources and is tolerating biochemical changes that are created when they are working. Those kinds of characteristics are important in the research of functional abilities and in their growing. Functional abilities and their characteristics are branching through many different systems. They are traveling through many kinesiological transformations where is important to know all kinds of programs of working, methodology of working and other different types of working in functional abilities. When all of this is mastered, it is important to know all types of activities that are helping in developing functional abilities. It is also important to know how they function through age structures and what is their priority and goal. All these characteristics are being watched through different types of physical activities. Only then, children can grow and develop in all educational institutions, and in other types of institutions. That kind of programs must be performed by very well-educated educator who must choose exercises very carefully and who needs to know what her purpose and goal is.
Ključne riječi
funkcionalne sposobnosti
aerobna i anaerobna izdržljivost
funkcionalne karakteristike
tjelesna i motorička aktivnost
odgojno-obrazovni proces
Ključne riječi (engleski)
functional abilities
aerobic and anaerobic durability
functional characteristics
physical activities
education
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:160525
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/ prvostupnica (baccalaureus/ baccalaurea) odgojitelj/odgojiteljica djece rane i predškolske dobi (univ. bacc. praesc. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-11-02 10:07:29