Naslov Dnevničko praćenje dječjega jezičnog razvoja (studija slučaja)
Naslov (engleski) Daily monitoring of children's language development (case study)
Autor Kristina Čehil
Mentor Jelena Vignjević (mentor)
Član povjerenstva Vladimira Velički (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Jelena Vignjević (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Golik (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2022-09-26, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Pedagogija ranog i predškolskog odgoja
Sažetak U ovome radu prikazuje se slučaj jezičnoga razvoja djevojčice Barbare Č. u razdoblju od 18. do 24. mjeseca života. Ispitivalo se tako da je jezični razvoj toga razdoblja praćen metodom dnevničkih zapisa. Dnevnici su najstarija metoda praćenja jezičnoga razvoja djeteta i značajno su obilježili prvo razdoblje znanstvenog istraživanja dječjega jezika. Premda se danas ta metoda malo koristi, i dalje je relevantna jer omogućuje uvid u širi kontekst i komunikacijske okolnosti djetetova jezičnoga razvoja te dopušta da se djetetov jezični razvoj sagleda uistinu holistički – kao neraskidiv dio razvoja ukupne djetetove osobnosti.
Dnevnički su zapisi za potrebe ovoga rada analizirani prema četirima aspektima jezičnoga razvoja, a to su fonološki, semantički, gramatički i pragmatički aspekt. Cilj istraživanja bio je usporediti Barbarin govor s obilježjima urednoga jezičnoga razvoja djece te dobi. Promatrano šestomjesečno razdoblje činilo je prijelaz iz predverbalnog razdoblja u verbalno, odnosno u razdoblje kada se nakon prve izgovorene riječi, pojavljuju i dvočlani iskazi koji postaju sve češći i automatiziraju se, te se ukupno ostvaruje velik napredak u ovladavanju jezikom u svim segmentima.
U prvom teorijskom dijelu rada predstavljena je dnevnička metoda kao način praćenja dječjega jezičnoga razvoja, a u drugome teorijskom dijelu rada prikazana su obilježja očekivanoga dječjega jezičnog razvoja u dobi u kojoj je promatran jezični razvoj djevojčice. U istraživačkome dijelu rada opisana su obilježja djevojčičina govora prema jezičnim aspektima, njegove osobitosti i odstupanja. Analiza istraživanja pokazala je da je Barbarin govor u granicama očekivanoga i urednoga jezičnoga razvoja te dobi. Uočena su karakteristična odstupanja u fonološkom i morfološkom razvoju. Razvoj razumijevanja i komunikacije tekao je uredno te je u svim aspektima vidljiv očekivani napredak, širenje rječnika i gramatičkih sposobnosti prema dobi od navršene dvije godine.
Sažetak (engleski) This paper is a diary method language development case study. The subject is a girl (Barbara Č) observed from the age 18 to 24 months. Diary as a method of monitoring children's language development, first introduced by Charles Darwin, was one of the first ways of conducting children's language development research. Originally, the method helped determine when certain language phenomena occur. In this paper, diary entries were analyzed according to four aspects of language development: phonological, semantic, grammatical and pragmatic. The goal of the research was to compare Barbara's speech with the regular language development of children of the same age. The observed six-month period marks the transition from the pre-verbal period. After the first spoken word, which can have multiple meanings, two-word utterances appear, which become more and more widespread and automated. The meaning of language elements and basic morphological structures are rapidly acquired. In the theoretical part of the paper, the diary method is presented as a way of monitoring children's language development as well as the features of the expected children's language development for the age 18 to 24 months. In the research part of the paper, linguistic characteristics, peculiarities and deviations of the girl's speech are described. The research showed that Barbara's speech is within the limits of expected language development for her age. Deviations in phonological and morphological development were also observed. The development of understanding and communication proceeds smoothly, and the expected progress is visible in all aspects including the expansion of vocabulary and grammatical abilities.
Ključne riječi
dječji jezični razvoj
dnevnički zapisi
aspekti jezičnoga razvoja
prikaz slučaja
Ključne riječi (engleski)
children's language development
diary entries
aspects of language development
case presentation
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:916382
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-02-17 12:48:34