Naslov Dječje ovladavanje jezikom između standarda i dijalekta- projekt u vrtiću na otoku Visu
Naslov (engleski) Children's mastery of the language between standard and dialect- project in the kindergarten on the island of Vis
Autor Irena Ivičević
Mentor Jelena Vignjević (mentor)
Član povjerenstva Vladimira Velički (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Jelena Vignjević (član povjerenstva)
Član povjerenstva Danijel Jukopila (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2023-09-28, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija Razvojna psihologija
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filologija
Sažetak Ovaj rad, koji je podijeljen u više dijelova, ispituje dječje ovladavanje jezikom između standarda i jezika. Djeca odmalena usvajaju jezik svoje sredine, najčešće koji od organskih (prirodnih, izvornih) jezičnih idioma. Sa standardnim se jezikom, kao neorganskim idiomom dogovorenim za potrebe komunikacije, susreću u medijima i drugdje, no sustavno počinju njime ovladavati tek kad pođu u osnovnu školu, odnosno kad započnu sa sustavnom naobrazbom. Tako i djeca koja odrastaju u prostoru govorenja hrvatskoga jezika, najprije usvajaju koji od njegovih dijalekata, pripadan čakavskom, kajkavskom ili štokavskom narječju, a potom sustavno u školi ovladavaju standardnim hrvatskim jezikom.
Suvremene okolnosti komunikacije u dinamičnom i umreženom svijetu, kao i intenzivne migracije, čine da se i organski idiomi ubrzano mijenjaju, pa i nestaju, pod jakim utjecajem standardnoga jezika, žargona, drugih jezika u kontaktu. Tako se događa i s dijalektom otoka Visa, kojim se danas sve manje mladih govornika koristi.
Cilj ovoga rada bio je istražiti razinu upoznatosti djece predškolske dobi u gradu Visu s dijalektnim viškim govorom. Osim toga, cilj je bio ispitati koriste li se djeca viškim govorom u svakodnevnoj komunikaciji.
Kao kontekst teme istraživanja, opisan je jezični razvoj djece do školske dobi te je predstavljen govor kao temeljno sredstvo komunikacije.
Zadatak je odgojitelja da potiču skladan dječji jezični razvoj, uvodeći djecu u ovladavanje standardnim jezikom i njegujući standardnojezično izražavanje, ali isto tako ne zanemarujući lokalni jezični identitet, odnosno zavičajni govor kojim se djeca koriste.
Aktivnostima koje su u dječjem vrtiću u Visu provedene za potrebe pisanja ovog rada htjelo se djecu upoznati s viškim govorom kao dijelom lokalnoga identiteta te istražiti dječje poznavanje toga govora na leksičkoj razini.
Rezultati istraživanja pokazali su, kao što je i očekivano, da se djeca u svakodnevnoj komunikaciji koriste kombinacijom hrvatskoga standardnog jezika i dijalekta otoka Visa. Pri tome se, kad je o leksičkom segmentu riječ, više koristile riječima hrvatskog standardnog jezika,
Sažetak (engleski) This paper, which is divided into several parts, examines children's language acquisition between standards and languages. Children start learning the language of their environment from an early age, most often one of the organic (natural, original) language idioms. They start using the standard language, as an inorganic idiom agreed upon for communication purposes, only when they enter elementary school, that is, when they begin systematic education. Likewise, children who grow up in the area where the Croatian language is spoken, first adopt one of its dialects, belonging to the Chakavian, Kajkavian or Štokavian dialects, and then systematically master the standard Croatian language at school.
The modern circumstances of communication in a dynamic and networked world, as well as intensive migrations, make organic idioms rapidly change and even disappear, under the strong influence of standard language, jargon, and other languages in contact. This is also the case with the dialect of the island of Vis, which today fewer and fewer young speakers use.
The aim of this paper was to investigate the level of familiarity of preschool children in the city of Vis with the Vis dialect. In addition, the goal was to examine whether children use Više speech in everyday communication.
As the context of the research topic, the language development of children up to school age is described and speech is presented as a fundamental means of communication.
It is the task of educators to encourage harmonious children's language development, introducing children to the mastery of the standard language and nurturing non-standard language expression, but also not neglecting the local linguistic identity, i.e. the native language used by the children.
The activities that were carried out in the Kindergarten in Vis for the purpose of writing this paper aimed to introduce the children to the Vis language as part of the local identity and to investigate the children's knowledge of that language at the lexical level.
The results of the research showed, as expected, that children use a combination of the Croatian standard language and the dialect of the island of Vis in their daily communication. At the same time, when it comes to the lexical segment, words from the Croatian standard language were used more than from the dialect.
Ključne riječi
elementi govora
govor
hrvatski jezik
komponente
utjecaj okoline i odgojitelja
Ključne riječi (engleski)
elements of speech
speech
Croatian language
components
influence of environment and educator
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:496041
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Rad dostupan nakon Datum isteka embarga: 2025-09-22
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-01-22 08:36:13