Naslov Utjecaj emocija na potrošačko ponašanje: preferencija tipa proizvoda
Naslov (engleski) The influence of emotions on consumer behavior: product type preference
Autor Ana Filipović
Mentor Andrea Tokić (mentor)
Član povjerenstva Ljiljana Gregov (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Irena Burić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Andrea Tokić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Odjel za psihologiju) Zadar
Datum i država obrane 2022-10-31, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija Opća psihologija
Sažetak Moderan način života utjecao je na to da svaki pojedinac, u manjoj ili većoj mjeri, svakodnevno bude dio sveopćeg konzumerizma. Upravo psihologija potrošačkog ponašanja pokušava uzeti u obzir ulogu pojedinca kao potrošača, a fokus stavlja na sve procese koji utječu na njegovo predkupovno, kupovno i postkupovno ponašanje. Pri proučavanju ovog iznimno kompleksnog fenomena, uz kognitivne procese, od velike je važnosti uključiti i kontrolu emocija. Emocija, kao vitalni element i motivator ljudskog ponašanja, ima značajnu ulogu u oblikovanju svih životnih aspekata, pa je tako njezin utjecaj vidljiv i u preferencijama prema raznim proizvodima. Generalno, proizvodi na tržištu mogu se podijeliti u dvije osnovne kategorije: hedonističke i utilitarističke proizvode. Hedonistički proizvodi obuhvaćaju sve proizvode koji se koriste radi emocionalnog i osjetnog iskustva konzumacije istih. Takvi proizvodi uglavnom se ne povezuju s praktičnom vrijednošću, već s užitkom i zadovoljstvom. S druge strane, utilitaristički proizvodi su oni proizvodi koje karakteriziraju funkcionalnost i praktičnost, stoga se često koriste u rješavanju specifičnih problema. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati utjecaj emocija sreće i tuge na preferencije proizvoda različitih po dimenzijama hedonističnosti i utilitarističnosti. Istraživanje se odvijalo uživo, u obliku eksperimenta, a pristupilo mu je 135 studentica. Rezultati su pokazali kako se sudionice ne razlikuju u preferenciji prema određenom tipu proizvoda s obzirom na vrstu inducirane emocije, no sudionice su općenito više preferirale hedonističke, u odnosu na utilitarističke proizvode. Također, smanjenje doživljaja tuge uz istovremeno povećanje doživljaja sreće nakon zadatka simulirane kupovine, u grupi sudionica kojima je inducirana emocija tuge, upućuje na terapeutski učinak kupovine.
Sažetak (engleski) The modern way of life has influenced that every individual, to a greater or lesser extent, is a part of universal consumerism daily. It is the psychology of consumer behavior that tries to consider the role of the individual as a consumer and focuses on all the processes that influence his pre-purchase, purchase, and post-purchase behavior. When studying this extremely complex phenomenon, in addition to cognitive processes, it is very important to include emotion control. Emotion, as a vital element and motivator of human behavior, plays a significant role in shaping all aspects of life, so its influence is also visible in preferences for various products. In general, products on the market can be divided into two basic categories: hedonic and utilitarian products. Hedonic products include all products that are used for the emotional and sensory experience of consuming them. Such products are generally not associated with practical value, but with pleasure and satisfaction. On the other hand, utilitarian products are those products that are characterized by functionality and practicality; therefore, they are often used to solve specific problems. The aim of this research was to examine the influence of the emotions of happiness and sadness on the preferences of products with different dimensions of hedonism and utilitarianism. The research took place live, in the form of an experiment, and 135 female students participated in it. The results showed that the participants did not differ in their preference for a certain type of product regarding the type of induced emotion, but the participants generally preferred hedonic, compared to utilitarian, products. Also, the decrease in the experience of sadness with the simultaneous increase in the experience of happiness after the task of simulated shopping, in the group of participants who were induced with the emotion of sadness, points to the therapeutic effect of shopping.
Ključne riječi
potrošačko ponašanje
emocije
hedonistički proizvodi
utilitaristički proizvodi
Ključne riječi (engleski)
consumer behaviour
emotions
hedonic products
utilitarian products
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:649653
Studijski program Naziv: Psihologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-12-20 09:16:00